METODY JAKOŚCIOWE I ILOŚCIOWE
Każdy projekt badawczy zaczynamy od opracowania profesjonalnej i szczegółowej koncepcji metodologicznej. W naszych badaniach społecznych stosujemy metody jakościowe i ilościowe. Jednak, to które zastosujemy albo czy wykorzystamy możliwości obu metod, zależy od zagadnienia, z którym przyjdzie nam się zmierzyć.
CHARAKTERYSTYKA METOD
METODY JAKOŚCIOWE
- Odpowiadają na pytania: “co?”, “gdzie?”, “jak?”, “dlaczego?”
- Swobodny sposób uzyskania informacji (scenariusz i pytania są jedynie zarysem wywiadu; pytania otwarte)
- Większość pytań ma charakter eksploracyjny
- Dobór próby: celowy
- Mniejsze próby (20 – 50 osób)
- Większy wpływ osoby prowadzącej badania na jego przebieg
- Brak możliwości ilościowego uogólnienia wyników na populację, możliwość jakościowej generacji wyników
- Metoda interpretacji: brak wykorzystania statystyki – bardziej swobodna i subiektywna
Preferowane metody badań w badaniach jakościowych: badania w działaniu (action research), etnografia, metoda historyczna, metoda Sense-Making, studium przypadku, teoria ugruntowana.
Techniki gromadzenia materiału empirycznego: obserwacja uczestnicząca, materiały audiowizualne, pamiętniki, wywiady: grupowy, narracyjny, pogłębiony, zogniskowany (fokusowy). Gromadzimy opowieści, słowa, obrazy, kategorie.
METODY ILOŚCIOWE
- Odpowiada na pytanie „ile?”
- Narzędziem pomiaru jest kwestionariusz (pytania o niezmiennej, ustalonej formie; przeważają pytania zamknięte)
- Większość pytań ma charakter rozstrzygający
- Dobór próby: losowy, kwotowy
- Większe próby (200 – 1000 osób)
- Mniejszy wpływ osoby prowadzącej badania (badacza, ankietera) na jego przebieg
- Możliwość ilościowego uogólnienia wyników na populację
- Metoda interpretacji: wykorzystywanie statystyki – bardziej obiektywna
Preferowane metody badań w badaniach ilościowych: badania sondażowe, metody statystyczne.
Techniki gromadzenia materiału empirycznego: ankieta, wywiad, obserwacja. Gromadzimy dane – wartości zmiennych.
Photo by You X Ventures on Unsplash.